سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشی هایتان را خاموش نکنید!

شایعات نجومی و اخبار کذب!
همیشه در سایت ها و شبکه های اجتماعی با اخبار و شایعاتی روبه رو می شویم که گهکاه باورهای غلطی در عموم ایجاد می کند. برای رفع این شایعات, اطلاعات پایه کافی ست تا بدانیم که با اشتباه بزرگی روبه رو هستیم که تنها گاهی جو عمومی را متشنج می کند.

ذرات کیهانی حاصل از بادهای خورشیدی

ذرات کیهانی حاصل از بادهای خورشیدی



 اخیرا با عکس هایی از ماه یا مشتری روبه رو بوده ایم که در مطالب گذشته سایت بدان پرداخته شده است و نوع و شرایط گرفتن این عکس ها توضیح داده شده است. اما این بار با شایعه ای مبنی بر طوفان خورشیدی ای در شبکه های اجتماعی روبه رو شده ایم که به پخش امواج الکترو مغناطیسی خبر می دهد که همراه با اخطار خاموش کردن گوشی های تلفن همراه می باشد. در همین رابطه به اطلاعات پایه ای برمیگردیم تا به شایعه خاتمه دهیم .

خورشید ستاره‌ای فعال از دیدگاه مغناطیسی است. یک میدان مغناطیسی توانا دارد که سال به سال اندکی سویش تغییر می‌کند تا اینکه هر یازده سال وارون می‌شود. میدان مغناطیسی خورشید دارای اثرهای بسیاری است که به مجموعه? آن‌ها فعالیت خورشیدی گفته می‌شود. حلقه‌های میدان مغناطیسی در سطح خورشید فوران می‌کند و درنتیجه لکه و زبانه? خورشیدی پدید می‌آید. میدان مغناطیسی خورشید بسیار فراتر از خود خورشید را هم دربر می‌گیرد.

به ‌دنبال رخ دادن پدیده ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می‌وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه ی فضای منظومه ‌ی شمسی می کند. وقتی این ذرات به زمین می ‌رسند و با میدان مغناطیسیِ آن برهم کنش می ‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌ دهد. بر این اساس وقوع پدیده ای مانند شفق قطبی به ‌معنی رخ دادن طوفان خورشیدی است و نشانه‎‌ ای از فعالیت مغناطیسی خورشید در یکی دو روز قبل است. برای این نوع پدیده‌ ها خوب است از اصطلاح طوفان ژئومغناطیسی استفاده کنیم.

در هر صورت این فعالیت ها پدیده های مغناطیسی ای هستند که منبع آن ها فعالیت خورشیدی ست. در حال حاضر تنها می‌توان 30 تا 60 دقیقه قبل از وقوع طوفان مغناطیسی به پیش‌بینی آن پرداخت که زمان بسیار کمی است و اطلاع رسانی های عمومی شایعاتی بیش نمی باشد و طوفانی که خسارات جبران ناپذیری به بار آورد در میان فعالیت های خورشیدی ای که روزانه میلیاردها ذره را با بادهای خورشیدی می پراکند بسیار کم است و درصورت بروز طوفان مهیب تنها با خاموش کردن گوشی و دستگاه های ارتباطی نمی توان اثرات مخرب آن را خنثی کرد , حال آنکه باید دانست خورشید با هر بادی که از سطح آن عبور می کند و به اصطلاح طوفان خورشیدی خوانده می شود خطری برای زمین و سایر سیارات محسوب نمی شود.



منبع :http://sarisky.ir



[ پنج شنبه 95/4/3 ] [ 9:23 عصر ] [ کرانه های آسمان(نجوم واختر شناسی) ]