سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین روش های طبیعی برای کنترل اضطراب

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: دوش آب گرم می تواند به کسب آرامش کمک کند و انقباضات عضلانی را تسکین دهد که در این صورت از تشدید و تداوم اضطراب پیشگیری می شود.


 


به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ اضطراب یک مشکل روانشناختی است که شمار افراد گرفتار آن خصوصا در جوامع پیشرفته روز به روز در حال افزایش است. زمانی که حالت عصبی کنترل نشود به شکل اضطراب بروز می کند که می تواند بر کیفیت زندگی فرد چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی و اجتماعی تاثیر منفی بگذارد.

دوران های اضطراب موقت به عنوان اختلالات اضطرابی مطرح نمی شوند و نیاز به درمان های خاصی ندارند. در واقع، همه افراد در سنین بزرگسالی مراحل مشکلی را بدون اینکه به مشکلی حاد تبدیل شود، تجربه می کنند. با این حال، اگر علائم اضطراب قابل کنترل نباشند و 6 ماه یا بیشتر طول بکشند نیاز به تشخیص دقیق است زیرا ممکن است علامتی از دیگر مشکلات روانشناختی باشد.

علل اضطراب چیست؟

مسئولیت های متعدد روزانه، استرس شغلی و مشاجرات خانوادگی مهم ترین علل زمینه ساز اضطراب هستند. البته عوامل دیگری نیز در این باره دخیل هستند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اختلالات هورمونی: دوران هایی از زندگی خانم ها که مربوط به سیکل های قاعدگی و باروری می شود با اضطراب همراه است.
استرس: افرادی که در شرایط فشار یا ریتم سریع  زندگی هستند معمولا استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند.  خستگی های مزمن را نیز باید در این ردیف قرار داد.
وسواس فکری و مشغله های ذهنی: این اختلالات به ترس های مختلفی وابسته است که ناهماهنگی هایی در رفتار فرد ایجاد می کند و به ویژه بحران های وحشت و احساس نگرانی ناشی از حالات عصبی را شامل می شود.
مواد مخدر و داروها: بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در داروها و مواد مخدر بسیار مضر هستند.

زمانی که اضطراب در نتیجه شرایط استرس و فشار عصبی ایجاد شود می توان به کمک برخی روش های طبیعی آن را کنترل کرد اما در دیگر موارد نیاز به مشورت با پزشک است.

در ادامه درمان های طبیعی برای کنترل اضطراب و حالات عصبی را معرفی می کنیم:
اسطوخودوس

این گیاه خواص آرام بخشی دارد و برای کنترل اضطراب و حالات عصبی بر مغز تاثیر می گذارد.

یک فنجان آب را جوش آورید و 4 شاخه اسطوخودوس تازه را در آن بگذارید. اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد و سپس صاف کنید. 2 قاشق عسل و آب نصف لیمو را به این دمنوش اضافه نمایید. توصیه می شود در حالت ولرم و ترجیحا قبل از خواب نوشیده شود تا روند به خواب رفتن تسهیل گردد.
شکلات

شاید شکلات تنها جز تنقلات محسوب شود اما این خوراکی خوشمزه به خاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی خواص متعددی برای سلامتی دارد. در حد امکان شکلات هایی با درصد بالای کاکائو انتخاب کنید تا تاثیرات بهتری را به دست آورید. با خوردن شکلات، ترشح سروتونین که به هورمون خوش خلقی معروف است، تحریک می شود. توصیه می شود شکلات تیره با حداقل 60% کاکائو 25 تا 60 گرم در روز مصرف گردد.
آب جو دوسر

گرچه این خوراکی برای لاغر شدن و کاهش وزن مفید است اما می تواند راهکار مؤثری برای غلبه بر اضطراب نیز باشد. ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای آن بر سیستم عصبی تاثیر می گذارند و علائم اضطراب را کاهش می دهند که در پیشگیری از مصرف زیاد غذا نیز مؤثر خواهد بود.

5 قاشق جو دوسر را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس در طول روز بنوشید.
دوش آب گرم

استفاده مکرر دوش آب گرم توصیه نمی شود زیرا روغن های طبیعی پوست را کاهش می دهد و باعث خشکی پوست می شود. با این حال، گاه گاهی به عنوان یک روش درمانی برای کسب آرامش بدن و رهایی از اضطراب مفید است. می توانید چند قطره از اسانس های گیاهی مورد علاقه را نیز در وان حمام بریزد و 15 تا 20 دقیقه در آن استراحت کنید.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

www.shahrekhabar.com



[ جمعه 94/8/8 ] [ 8:2 عصر ] [ هیوا(پزرشکی ) ]