سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آماج خورشیدی و سال کیهانی !!

خورشید در حال نزدیک شدن به ستاره ی وگا (نسر واقع) و دور شدن از ستاره ی شباهنگ است

 

 

کهکشان راه شیری ، کلکسیونی از صدها میلیارد ستاره است .قطر این صفحه ی ستاره ای  چیزی در حدود 100000 سال نوری و ضخامت آن در حدود 1000 سال نوری تخمین زده شده است.

 



در فضا هر چیزی حرکت می کند . ماه ، زمین و حتی خورشید !.در حقیقت خورشید نیز در مداری درون کهکشان راه شیری در حال حرکت است ! مدت زمانی که خورشید یک دور مدار خود را در کهکشان راه شیری می پیماید یک سال کیهانی می نامند.درباره سرعت و مدت حرکت خورشید اعداد و ارقام متفاوتی مطرح شده اما اخترشناسان مدت زمان یک دور چرخش خورشید را 230 میلیون سال و سرعت این حرکت را چیزی در حدود 140 مایل در ثانیه تخمین زده اند.

 

اخترشناسان مسیر حرکت خورشید را نیز شناسایی کرده اند. خورشید و خانواده ی سیارات منظومه ی شمسی در حال حرکت به سمت ستاره ی وگا و دور شدن از ستاره ی شباهنگ هستند ! این دوری و نزدیکی اجتناب ناپذیر است چرا که ستاره ی شباهنگ (درخشان ترین ستاره آسمان شب) و وگا از دید ناظر زمینی دقیقا در جهت مخالف یکدیگر قرار گرفته اند. اگر افقی باز در اختیار داشته باشید ؛ هنگام غروبِ ستاره ی وگا از سمت شمال غرب ، شاهد طلوع شباهنگ از سمت جنوب شرق خواهید بود !

 

هر سال در فصل زمستان در میانه عرض های جغرافیایی شمالی زمین ، ستاره ی وگا هنگام غروب آفتاب و اوایل شب در سمت شمال غربی آسمان دیده می شود..ستاره ی وگا ، ستاره ای از صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی ، شاید یکی از زیبا ترین ستاره هایی باشد که تا به حال دیده اید.

 

حرکت خورشید در مدار خود به سمت ستاره ی وگا (که در واقع  حرکت زمین و کل مجموعه منظومه شمسی است)  "آماج یا چکاد خورشیدی" نامیده می شود.

 

این شبها ستاره ی آماج خورشیدی - ستاره ی وگا - را می توانید دقایقی پس از غروب خورشید در سمت شمال غرب و ساعاتی قبل از سپیده دم در سمت شرق آسمان ببینید.

 

مترجم: کیانوش محسنی

مجله اینترنتی نجوم

منبع

   http://www.nojum.ir/



[ پنج شنبه 94/3/14 ] [ 2:39 عصر ] [ کرانه های آسمان(نجوم واختر شناسی) ]