سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازمانده ابرنواختر SN 1006

بازمانده ابرنواختر SN 1006

تصویر نجومی روز!
12 جولای 2014

 

جهت مشاهده تصویر بزرگتر اینجا را کلیک کنید

 

در سال 1006 میلادی ، یک ستاره ی جدید ، که قطعا درخشان ترین ابرنواختر ثبت شده ی تاریخ بشر است در آسمان سیاره زمین درخشید !

این ابر گازی ، بقایای برجای مانده از یک انفجار ستاره ای است که در جنوب صورت فلکی گرگ دیده شد و هنوز هم در طیف الکترومغناطیسی این نور کیهانی را نشان می دهد.درحقیقت در این تصویر ترکیبی ، رنگ آبی حاصل داده های اشعه ایکس تلسکوپ چاندرا ، رنگ زرد حاصل رصدهای نوری و رنگ قرمز نیز حاصل داده های تصویری رادیویی است.

ابرهای گازی و گرد و غبار حاصل از این انفجار محدوده ای به وسعت 60 سال نوری را پوشش داده است . در این ناحیه بقایای یک کوتوله ی سفید نیز برجای مانده. این کوتوله ی سفید به عنوان بخشی از یک سیستم ستاره ای دوتایی ، مواد مورد نیاز خود را به تدریج از ستاره ی همنشین خود تامین کرده تا جایی که افزایش جرم در نهایت باعث ایجاد انفجار هسته ای حرارتی شده که منجر به از بین رفتن کولوته ی سفید شده است.

از آنجا که فاصله ی این ابرنواختر با سیاره ی زمین 7000 سال نوری محاسبه شده ، این انفجار 7000 سال قبل از رسیدن نور آن به زمین درسال 1006 میلادی رخ داده است. امواج این انفجار به ذرات شتاب و انرژی بسیار زیادی داده تا جایی که تصور می شود یکی از منابع پرتوهای مرموز کیهانی باشد


مترجم: کیانوش محسنی

منبع

  

http://astromag.blogfa.com/



[ پنج شنبه 94/3/14 ] [ 2:35 عصر ] [ کرانه های آسمان(نجوم واختر شناسی) ]